Napi feladatok ovisoknak

A sütés gyerekekkel című írásomban sok okát említettem, hogy miért is jó együtt sütni velük. Egy további jó szempont lehet az, hogy a sütéskor a gyermeked különböző munkafolyamatokat lát és utánoz, vagyis egyben munkára is neveled.

Jómagam egy nonprofit alapítványnál önkéntes munkatárs vagyok, és látom azt, hogy a gyerekek is milyen hasznos segítők tudnak lenni. És milyen örömmel végzik a feladatot, ha érzik, hogy megbecsüljük őket, értékeljük azt, amit tesznek. Szívesen jönnek velem a sajátjaim is, és végzik a hozzájuk illő feladatokat. A télen például levesport csoportosítottunk lejárat szerint…

Önkéntesség

“A munka nemesít.” Jól ismerjük ezt a közmondást. Sokan talán eddig is bevontátok gyerekeiteket az otthoni feladatokba. (Akinek esetleg kétségei vannak azzal kapcsolatban, hogy tényleg “kell-e dolgoztatni azt a szegény gyereket”, ajánlom elolvasásra Laszlács Erika cikkét.) Én most elméleti oktatás helyett szeretnék nektek egy ötletet adni arra, hogyan fogjátok be a gyerekeket a segítésbe. Ez azért is jó, mert így kevesebb idő marad unatkozni=rosszalkodni.

Többször is kezdtem barátkoztam a gondolattal, hogy napirendet írjak magunknak, de olyan sok és sokféle programunk van, hogy ez nálunk nem szokott működni. Három éve még csak Karinának adtam feladatokat. Egy személyre szabható táblázatot készítettem egy online angol felületen, amit aztán kinyomtattam, és Karina matricát ragaszthatott ahhoz a feladathoz, amit elvégzett. Hetente újat kellett nyomtatni, ami kicsit nehezítette a dolgomat.

Két éve egy kedves amerikai család napirendjéről olvastam.  Mind a 19 Duggar gyerekeknek van egy listája azokról a feladatokról, amiket el kell végeznie. Pontosabban néhány kártyája, rajtuk feladatokkal. Vannak konyhai, hálószoba, udvari stb munkák, életkornak megfelelően kialakítva. Egy videón megnézheted, hogyan is működik ez náluk.

Ezek segítségével kidolgoztam egy olyan rendszert, amit már két évben használtunk. Készítettem egy Napi feladatok nevű fájlt és egy Napi feladatok_sablont is, amibe még tudsz újabb vagy helyettesítő feladatokat írni.  A feladatokat kinyomtattam, lamináltam és szétvágtam kártyákká. A kis kártyákat gyurmaragasztóval felragasztottuk a gyerekek szekrényére. Karinának csak írott változata van, de a fiúknak képeket/fényképeket is ragasztottunk a kártyákra, és ővelük a képes oldalt használom egyelőre. Amikor egy-egy feladatot elvégeztek, a kártyát átragasztják a szekrényajtó aljára, így jól látom én is, ők is, hogyan is állnak az aznapi feladatokkal. A nap folyamán többször is rájuk kérdezek, hogyan is állnak, és annak függvényében engedem őket játszani, mesét nézni.

DSCN8274

 

Kristóf napirenddel

 

Természetesen nem lesznek ettől rabszolgák, hiszen nem sok időt rabol el tőlük a napi feladatuk. Viszont vallom, hogy jobb emberekké válhatnak, ha kiveszik részüket a feladatokból. Akkor végül is mindannyian nyerünk vele, nem?